DzieckoZdrowie dziecka

Jak wzmocnić odporność dziecka, aby jak najmniej chorowało?

Dziewczynka zbierająca kwiaty

Małe dzieci często chorują, szczególnie w sezonie jesiennym i wiosennym. Są narażone na różnego rodzaju infekcje, zarażają się też od rówieśników w żłobkach i przedszkolach. Warto pomyśleć, jak wzmocnić odporność malucha, aby jak najrzadziej chorował. Sposobów na to jest mnóstwo. Co więc mogą zrobić rodzice, by ich dzieci mogły pochwalić się dobrą odpornością?

Co wpływa na odporność dziecka?

Czynników, które mają wpływ na kształtowanie odporności u dzieci, nie brakuje. Znaczenie ma oczywiście zbilansowana dieta, nawadnianie organizmu, wysypianie się, ruch na świeżym powietrzu. O to wszystko należy zadbać, chcąc nie dopuścić do pojawienia się częstych infekcji. Wzmacnianie odporności dziecka pomaga także uniknąć zakażenia koronawirusem, warto więc pomyśleć o tym, co można zrobić, żeby organizm był w stanie obronić się przed różnego rodzaju wirusami i bakteriami.

Dieta na wzmocnienie odporności dziecka

Jednym z podstawowych sposobów na wzmocnienie odporności dziecka jest odpowiednia dieta. Powinna być ona bogata w produkty, które stymulują organizm do obrony przed infekcjami. Menu dziecka musi zawierać przede wszystkim warzywa i owoce, najlepiej takie, które mają beta-karoten. Zalicza się do nich marchew, dynię, szpinak, bataty, morele i mango. Nie może też zabraknąć produktów mających wysoką zawartość witaminy C, czyli cytrusów, kiwi, truskawek, brukselki, kapusty czy papryki. Warto też podawać dziecku witaminę D i najlepiej robić to pod postacią jedzenia. Włączyć do menu należy więc jajka, mleko, sery, tłuste ryby czy tofu.

Ruch na świeżym powietrzu

Sama dieta to nie wszystko. Dziecko nie może siedzieć godzinami przed laptopem czy telewizorem. W zachowaniu prawidłowej odporności szczególnie istotna jest aktywność fizyczna, najlepiej na świeżym powietrzu. Ruch wzmacnia kondycję, stymuluje układ odpornościowy, wspomaga rozwój układu kostnego. Nie trzeba dziecka od razu zapisywać do jakiejś szkółki sportowej. Wystarczy zacząć od codziennych spacerów, biegów, spędzania czasu aktywnie na dworze.

Nawadnianie organizmu

Nawadnianie jest ważne zarówno w przypadku dzieci, jak i dorosłych. Nawilżone drogi oddechowe rzadziej są podatne na przenikanie wirusów i bakterii. Dziecko czasem trudno przekonać do picia zwykłej wody. Można natomiast dodać do niej trochę miodu, cytryny, syropu. Sprawdzą się także soki owocowe, najlepiej świeżo wyciśnięte. Takie będą też dodatkowym źródłem witamin.

Czas na wypoczynek

Dziecko musi mieć czas na to, aby odpocząć. Należy zadbać o komfort snu, wtedy organizm regeneruje się najlepiej. Kiedy dziecko mało śpi, wówczas jego układ odpornościowy może nie działać prawidłowo i nie ochroni go przed infekcjami. Warto więc zadbać o stały rytm dnia, czas na naukę, zabawę, ale i na odpoczynek. Trzeba też pamiętać o wietrzeniu pokoju dziecka, szczególnie przed snem. Bardzo ważna jest też częsta zmiana pościeli. To mniejsze narażenie malucha na kontakt z roztoczami, bakteriami i innymi potencjalnymi alergenami. Zaleca się, by pościel zmieniać co najmniej raz na dwa tygodnie.

Udostępnij:

Odpowiedz na artykuł

Your email address will not be published. Required fields are marked *